Z przyjemnością informujemy, że realizujemy nowy projekt badawczy "Wymiana surowców krytycznych na stopy aluminium dla pojazdów elektrycznych (SALEMA)". Kierownikiem projektu jest dr inż. Sonia Boczkal. Gratulacje!
Zastąpienie krytycznych surowców w stopach aluminium przeznaczonych na pojazdy elektryczne/ Substitution of critical raw materials on aluminium alloys for electric vehicles (SALEMA)
Projekt nr: 101003785
Akronim: SALEMA
Aluminium, zapewnia wysoką wydajność, lekkość, w pełni nadaje się do recyklingu, może z powodzeniem spełnić wymagania techniczne. Stopy aluminium mogą być jednocześnie substytutem innych materiałów i przystępnym ekonomicznie wyrobem technologicznym dla zastosowań na rynku masowym. Jednak wysokowydajne gatunki aluminium wykorzystują szeroką gamę pierwiastków stopowych, a niektóre z nich (zwłaszcza Si i Mg) są pierwiastkami o strategicznym znaczeniu dla wielu głównych zastosowań inżynieryjnych, które region europejski musi importować. Pierwiastki te, sklasyfikowane jako surowce krytyczne (CRM), niosą ze sobą ukryte ryzyko uzależnienia od rynków i interesów zagranicznych oraz zakłócenia łańcucha dostaw jakie zaobserwowano podczas pandemii COVID’19. Projekt SALEMA oferuje rozwiązanie tego zagadnienia, opracowując koncepcje stopów aluminium o wysokiej wydajności, które chronią sektor motoryzacyjny i przemysł obróbki aluminium przed zależnością od CRM.
Głównym celem projektu SALEMA jest uniezależnienie przemysłu aluminiowego od pierwiastków krytycznych (CRM). Ma to zostać osiągnięte poprzez zastąpienie pierwotnych CRM alternatywnymi i powszechnie dostępnymi pierwiastkami oraz zasobami zawartymi w złomie krajowym. Obejmując wszystkie etapy, od projektowania stopów, produkcji, przetwarzania, aż po zagospodarowanie złomów, projekt SALEMA zademonstruje, model gospodarki o obiegu zamkniętym. Proponowane rozwiązania zostaną urzeczywistnione w jednym z kluczowych sektorów gospodarki w Europie, szeroko pojętym przemyśle motoryzacyjnym, a w szczególności pojazdach elektrycznych (EV).
Konsorcjum:
- FUNDACIO EURECAT (EUT) - Lider
- AUTOTECH ENGINEERING SPAIN (GESTAMP)
- INSTYTUT METALI NIEZELAZYNCH (Łukasiewicz - IMN)
- UNIVERSITY OF PADOVA (UNIPD)
- ASAS ALUMINYUM (ASAS)
- RHEINFELDEN ALLOYS (RHEIN)
- COMET TRAITMENTS (COMET)
- UNIVERSITY LIEGE (ULIEGE)
- EUROPEAN ALUMINIUM ASSOCIATION (EAA)
- CENTRO RICERCHE FIAT (CRF)
- ASOCIACION ESPAÑOLA NORMALIZACION (UNE)
- EUROPEAN SCIENCE AND COMMUNICATION INSTITUTE (ESCI)
- SLIM ALUMINIUM (SLIM)
- ENDURANCE SpA (ENDUR)
- FAGOR EDERLAN (FAGOR)
Kierownik projektu w Łukasiewicz - IMN: dr inż. Sonia Boczkal
Termin realizacji projektu: 1.06.2021-30.05.2024
Całkowity koszt realizacji projektu 10711758,67 EUR, w tym dofinansowanie 485097,23 EUR
Nazwa instytucji finansującej: KE
Rola Łukasiewicz - IMN: Wykonawca